FAQ
NPI – Ny Produkt Introduktion
Vi behöver hjälp med produktutveckling. Kan Orbit One hjälpa oss med det?
Ja, och som medverkande i ert produktutvecklingsteam kan vi dessutom tillse att optimal producerbarhet och testbarhet byggs in redan i produktdesignen och att vi tillsammans minimerar antalet designändringar.
När kan vi involvera er i utvecklingen?
Ju tidigare vi blir delaktiga i produktutvecklingen desto större besparingar kan göras under produktens totala livscykel. Våra NPI-tjänster är också en viktig del i kvalitetssäkringsarbetet och lägger grunden till korrekt och viktig dokumentering.
Kan ni hjälpa till med inköp och analys av ingående komponenter?
Ja, Orbit One erbjuder kvalificerade inköpstjänster och tjänster inom exempelvis analys och kontroll av konfliktmineraler, RoHS och Reach-förordningen.
Kan ni korta vår time-to-market?
Ja, vi kan definitivt korta time-to-market genom en dedikerad prototyptillverkning, snabb återkoppling och effektiva inköp.
Kan ni hjälpa till med test?
Ja, genom vårt testutvecklingsteam skapar vi en utförlig förstudie som möter upp kundens testkrav med en testbarhetsrapport. Denna beskriver punkt för punkt testlösningen och testmetoden för kundens specifika krav.
NPI och Prototyper
Kan Orbit One tillverka prototyper åt oss?
Ja, vi har ett eget prototypteam med oerhört kompetent och rutinerad personal som hanterar allt som krävs för optimal tillverkning och utvärdering av prototyper. Prototyperna byggs, testas och utvärderas internt vid våra egna enheter. Ja, vi har ett eget prototypteam med oerhört kompetent och rutinerad personal som hanterar allt som krävs för optimal tillverkning och utvärdering av prototyper. Prototyperna byggs, testas och utvärderas internt vid våra egna enheter.
Kan ni köpa in komponenter till prototyptillverkning?
Ja, Orbit Ones inköpare har komponentingenjörskompetens och sköter gärna inköp av komponenter och mekanik, även i små volymer, eller unika komponenter, anpassade för prototyptillverkning. Vi kan även hjälpa till med komponentval för bästa möjliga producerbarhet.
Kan ni hjälpa oss med utvärdering och tester av prototyperna?
Ja, tillsammans med den färdiga prototypen lämnas skriftliga rapporter om bland annat testresultat, producerbarhet, komponentval och möjliga förbättringar, såväl tekniska som ekonomiska. Tillsammans med den färdiga prototypen ger rapporten ett optimalt beslutsunderlag för vidare utveckling och produktion.
Gör ni även prototyper för förbättring av färdiga produkter?
Ja, vi kan även bygga och utvärdera prototyper för färdigutvecklade produkter som behöver vidareutvecklas och förbättras, så kallade face lifts.
Kan ni hjälpa oss med riskbedömning av ingående kemikalier?
Ja, vårt prototypteam kan utföra riskbedömningar av kemikalier och föreslå alternativa produkter. Vi kan även kontrollera att ingående komponenter och kemikalier uppfyller olika lagar och direktiv som till exempel UL-godkännande och RoHS.
Funktionstest
Kan Orbit One hjälpa oss att testa vår produkt?
Ja, vi har interna testteam i både Ronneby och Polen. De hanterar allt som krävs för noggranna och kundspecifika tester, testsupport och utveckling för både externa och interna testsystem.
Vilka testtjänster kan ni erbjuda?
Vi erbjuder testlösningar baserade på de behov ni har och vi designar även kundunika testinterface vid behov. Vill ni säkra er produkt ytterligare utför vi gärna en Design Review eller FMEA. Producerbarhet, kommentarer på komponentval och möjliga förbättringar, såväl tekniska som ekonomiska är andra områden vi kan bistå med.
Vad är Orbit One Test System?
Orbit One Test System (OTS) är ett testsystem som vi utvecklat internt och ständigt vidareutvecklar för att få ett optimalt flöde och tillgodose kundernas behov. OTS hanterar även kunders egenutvecklade testrutiner och systemet är dessutom utformat för att kunna kopplas till Orbit Ones MES-system, OneTracker.
När kan vi anlita er för testutveckling?
Ju tidigare i processen vi får dokumentation och prototypkort, desto snabbare kan vi agera och börja samla in den information vi behöver samt offerera, köpa material som fixturer och instrument, förbereda produktion och design av speciella interfacekort med mera.
Vad behöver ni från oss?
För att starta ett projekt behöver vi dokumentation om produkten och en testspecifikation om vad och hur ni vill att vi ska testa produkten. Vi kan vara till stor hjälp i den här uppgiften, men ni som utvecklare och produktägare har även information och kunskap som är mycket viktig vid utformningen av testerna.
Tillverkning
Vad kan ni tillverka?
Oavsett om det gäller tillverkning av enskilda kretskort, moduler eller komplett box build så har vi lösningarna. Orbit One skräddarsyr, tillsammans med produktägaren, optimerade och hållbara lösningar för hela värdekedjan.
Var finns era tillverkningsenheter?
Närheten till kunden är viktig. Orbit Ones tillverkning sker vid fyra olika enheter, strategiskt placerade runt Östersjön, i Sverige, Ryssland och Polen. Genom en väl genomtänkt produktionsstrategi utnyttjar vi de olika enheternas specialiteter på ett för kunden optimalt sätt.
Är ni kvalitetscertifierade?
Ja, Orbit Ones tillverkningsprocesser är certifierade enligt ISO 9001, ISO 14001 och ISO 13485. Kvaliteten i alla produkter säkerställs dessutom genom noggrann processtyrning och Orbit Ones unika kvalitetsrapporteringssystem.
Hur arbetar ni med Lean och värderingar?
Vi har kommit mycket långt inom vårt arbete med Lean, men det är våra värderingar som får Lean att verkligen lyfta på ett sätt som märks hela vägen ut till kunderna. Våra värderingar uppmuntrar att man tar ansvar, utmanar etablerad kunskap och inte är rädd för att presentera egna idéer och åsikter. Vi vill ta tillvara på alla medarbetarnas klokhet, kompetens och erfarenhet för att nå de uppsatta målen.
Vad skiljer Orbit Ones arbetssätt från andra?
Tydlig målsättning i kombination med målstyrda team och digital processtyrning lägger grunden till säkra leveranser och rätt kvalitet. Vårt arbetssätt präglas av målstyrda team som har direktkontakt med kunden och det är våra engagerade medarbetare som gör att vi skiljer oss från mängden och gör oss bäst i klassen.
Supply chain
Vi behöver effektivisera vår supply chain. Kan Orbit One hjälpa oss med det?
Ja, Orbit One hjälper er att skapa en optimal skräddarsydd logistikkedja anpassad helt efter era behov. Det kan vara för hela eller utvalda delar av kedjan, från leverantör av rätt komponenter till slutlig leverans av färdigförpackad produkt direkt till slutkund.
Kan Orbit One hjälpa oss med inköp av komponenter?
Ja, Orbit Ones inköpare har komponentingenjörskompetens och hanterar inköp av komponenter och mekanik, även i små volymer eller unika komponenter. I vårt nätverk finns över 800 leverantörer, vilket gör att vi kan garantera rätt komponenter till rätt kvalitets- och prisnivå.
Kan ni hjälpa oss att analysera ingående komponenter?
Ja, Orbit One kan utföra så kallad ”BOM Scrubbing”, vilket innebär att vi analyserar ingående komponenter i syfte att ersätta utgående komponenter, rensa gammal och inkorrekt data samt finna bättre alternativ avseende pris, kvalitet och producerbarhet.
Kan ni hjälpa oss med lagerhantering?
Ja, Orbit One skräddarsyr logistiklösningar för optimal lagerhantering. Vi kan ta hand om hela eller utvalda delar av er logistikkedja och erbjuder säkra lösningar med allt från placering i kundens egna förpackningar till reservdelslager och distribution direkt till slutkund. Genom överskådliga rapportsystem optimeras lagernivåer och produkten övervakas hela vägen fram till slutkund.
Kan Orbit One utföra riskbedömningar på ingående komponenter?
Ja, vi kan utföra riskbedömningar och kontrollera att ingående komponenter och kemikalier uppfyller lagkrav och direktiv som till exempel RoHS, REACH och UL-godkännande. Vi kan även genomföra grundlig audit av nya leverantörer av komponenter för att se om leverantören bedöms som lämplig.
Logistik
Kan ni hantera hela vår logistikkedja?
Ja, Orbit One kan hantera hela eller utvalda delar av er logistikkedja. Vi skräddarsyr säkra, effektiva och behovsanpassade lösningar som kan innehålla allt från lagerhållning av komponenter, produkter och reservdelar till distribution direkt till slutkund.
Kan Orbit One hjälpa oss med globala logistiklösningar?
Ja, vi har lång erfarenhet av logistiklösningar world wide och ett globalt nätverk för säker distribution över hela världen. Vi gör det med samma omtanke som om det vore våra egna produkter och vi har dessutom system som garanterar högsta sekretess.
Kan vi följa våra produkter och lagernivåer on line?
Ja, våra överskådliga rapportsystem ger optimal kontroll, överblick och detaljerade rapporter i realtid. Rapportsystemen visar lagernivåer, övervakar produkters färd från lager till kund och ger detaljerade beslutsunderlag.
Kan ni paketera i våra egna förpackningar?
Ja, Orbit One kan ta hand om hela paketeringen av produkterna i era egna förpackningar tillsammans med till exempel manualer, garantiblad och liknande. Därefter distribueras produkterna till er, eventuellt logistikcenter eller direkt till era slutkunder. Ni väljer själva och lösningarna anpassas därefter.
Kan vi minska vår kapitalbindning genom era logistiktjänster?
Ja, den stora fördelen för er är att ni frigör resurser och får en effektivare lagerhantering och minskad kapitalbindning. Genom att utnyttja våra specialisttjänster får ni mer resurser över för att kunna fokusera på det ni är bäst på.
After Sales
Kan Orbit One hantera alla våra after sales-tjänster?
Ja, vi har lång erfarenhet av att skräddarsy behovsanpassade lösningar till både våra kunder och deras slutkunder, world wide. Tillsammans med er utvecklar vi en process som stödjer er verksamhet och frigör viktiga resurser för er.
Kan ni erbjuda serviceavtal på våra produkter?
Ja, vi kan hantera service och uppdateringar till både kund och slutkund. Vi kan även erbjuda så kallad ”swap and repair” vilket innebär att felaktig vara ersätts direkt med ny under tiden den andra repareras. På så vis slipper slutkunden onödiga driftstopp.
Vilken typ av reparationer kan ni utföra?
Orbit One kan hantera alla typer av reparationer, renovering av slitna produkter, uppdatering av system och mjukvaror. Det kan ske på allt från kretskortsnivå till kompletta enheter. Reparationerna följs av noggranna rapporter om åtgärder och förslag på förbättringar och redesign.
Kan ni ta hand om vårt reservdelslager?
Ja, Orbit One kan hantera hela eller delar av ert reservdelslager och hantera distribution world wide. Distribution kan ske till er eller era slutkunder. Genom våra överskådliga rapportsystem får ni optimal kontroll över avtalade lagernivåer.
Kan ni ta hand om uttjänta produkter?
Ja, tillsammans med auktoriserade återvinningsföretag vi kan ta hand om uttjänta produkter och hantera hela processen för en hållbar och säker återvinning enligt alla gällande regler och miljökrav.
Hållbarhet
Har ni tjänster för riskbedömning av ingående komponenter och kemikalier?
Ja, Orbit One erbjuder kvalificerade tjänster inom analys och kontroll av konfliktmineraler, RoHS och Reach-förordningen. Genom långtgående samarbeten med leverantörer kan vi dessutom ställa höga krav på miljöregler, arbetsförhållanden och transporter.
Kan ni hjälpa oss att välja eller byta till mer hållbara komponenter?
Ja, Orbit Ones inköpare har komponentingenjörskompetens och kan hjälpa er att finna de mest hållbara komponenterna. I vårt nätverk finns över 800 leverantörer, vilket gör att vi kan garantera hållbara komponenter till rätt pris och kvalitet.
Kan ni hjälpa oss att skapa en hållbar produktdesign?
Ja, Orbit One kan tillse att optimal hållbarhet byggs in redan i produktdesignen och präglar produktens hela livscykel från val av komponenter till design för optimal slutlig återvinning. Dessa tjänster lägger även grunden till korrekt och viktig dokumentering.
Är ni certifierade enligt ISO 14001?
Ja, alla våra enheter är certifierade enligt ISO 14001. Även våra interna test- och kvalitetssystem bidrar till ständig förbättring och utveckling av hållbara lösningar.
Publicerar ni en hållbarhetsrapport för er verksamhet?
Ja, Orbit One publicerar en hållbarhetsrapport varje år. Den beskriver verksamheten ur ett hållbarhetsperspektiv, våra policys, våra mål och hur vi arbetar för att uppnå dessa. Hållbarhetsrapporten finns att ladda ner på www.orbitone.se
Kvalitet
Är Orbit One kvalitetscertifierade?
Ja, Orbit Ones tillverkningsprocesser är certifierade enligt följande:
- Ronneby, Stockholm, Prabuty ISO 9001:2015
- Ronneby, Stockholm, Prabuty ISO 14001:2015
- Ronneby, Stockholm ISO 13485:2016
Kvaliteten i alla produkter säkerställs dessutom genom Orbit Ones unika övergripande system för styrning och övervakning av produktionsprocesser (Manufacturing Execution System — MES).
Har ni medicinteknisk kompetens?
Ja, medicinteknik är ett av Orbit Ones specialområden och vår Ronnebyenhet och Stockholmsenhet är certifierade enligt ISO 13485:2016. Vår toppmoderna teknik- och utrustningsnivå är dessutom anpassad för de höga krav på kvalitet och renhet som ställs inom medicinteknik.
Kan ni hantera internationella krav?
Ja, vi har lång erfarenhet av tillverkning under produktsäkerhetskrav till exempel UL:s, MET:s, CSA:s och ETL:s övervakning avseende produkter för den amerikanska marknaden. Inför och efter genomförda revisioner stöttar vi våra kunder med tips och råd för en korrekt hantering och ömsesidig utveckling. Orbit One analyserar dessutom löpande eventuella andra internationella krav för att ständigt kunna möta våra kunders behov.
Hur säkerställs kvaliteten?
Kvaliteten i alla produkter säkerställs genom noggranna tester med hjälp av våra generella eller kundunika testutrustningar. Med enkla manuella tester, större testsystem eller med hjälp av våra AOI-maskiner (Automatic Optical Inspection) säkerställs kvaliteten genom hela produktionsserien.
Hur arbetar ni med ständig förbättring?
Ett exempel på vårt kvalitetstänkande är vårt unika kvalitetsrapporteringssystem som ger ett korrekt underlag för faktabaserade beslut om förbättringar. Genom att använda erfarenheter från våra processer i vårt förebyggande arbete förbättrar vi ständigt styrningen. Därigenom garanteras en jämn och hög kvalitet på samtliga produkter.
Transferring
Hur påbörjar man en transfer?
Att flytta produkter kräver stor noggrannhet. Det är oerhört viktigt att göra rätt redan från början. Orbit One har lång erfarenhet och noga utvecklade processer för transfers. Vi tillsätter alltid ett dedikerat transfer-team och precis som vid uppstart för en helt ny kund, genomför vi alltid en förstudie för att säkerställa att all nödvändig information finns tillgänglig.
Hur säkerställs förstudien?
Förstudien säkerställs vid en kontraktsgenomgång där kunden kontrollerar att all information är korrekt enligt en checklista. Därefter skapas en tidplan och eventuella provsändningar genomförs innan kunden slutligen får godkänna kontraktet. Därefter sker flytten och fullskalig produktion kan startas upp.
Får vi en egen kontaktperson?
Ja, våra kunder får en egen Account Manager som är länken mellan oss och vår kund. Account Managern förser kunden med all nödvändig information, följer upp processen och ger feedback. Genom våra överskådliga rapportsystem får ni dessutom optimal kontroll över produktionsstatus och avtalade lagernivåer.
Kan ni ta över material från tidigare leverantörer?
Ja, vi kan ta över material från tidigare leverantör och vi genomför då alltid en riskbedömning och kontrollerar att ingående komponenter och kemikalier uppfyller krav på prestanda och gällande lagkrav och direktiv. Vi kan även utvärdera befintliga komponenter för att se om det finns bättre alternativ.
Kan ni ta över befintlig leverantör av komponenter?
Ja, och det ingår då i våra rutiner att kontrollera att leverantören lever upp till de kvalitetskrav vi ställer. Vi kan även genomföra grundlig audit av leverantören för att se om den bedöms som lämplig eller det finns bättre alternativ. I vårt nätverk finns över 800 leverantörer, vilket gör att vi kan garantera rätt komponenter till rätt kvalitets- och prisnivå.