Orbit Ones supply chain klarade komponent-utmaningarna under 2022 mycket bra. Trots globala problem inom stort sett alla områden inom komponentförsörjning kunde Orbit One lösa kundernas komponentbehov och samtidigt öka försäljningen. Bakom framgången ligger en långsiktig strategi, digitalisering och kunskapsutveckling, berättar Chief Supply Chain Officer, Marcus Gunnebrant.
Långsiktiga relationer
- Orbit One har som vision att alltid skapa långsiktiga affärsrelationer och partnerskap med kunder, leverantörer, distributörer, tillverkare och brokers. Detta synsätt betalade sig väl under 2022 och vi lyckades hålla ihop hela kedjan och få fram komponenter i tid och till rätt pris.
Digitalisering och ny starkare organisation
- Vi har även en mycket stark organisation inom supply chain. Nyligen förstärkte vi den ytterligare med fem nya medarbetare som arbetar ”cross site” för alla våra sajter med utgångspunkt från Polen. Vi har dessutom gemensamma och transparenta system för alla sajter och med hjälp av ökade satsningar på EDI och API skapar vi allt effektivare inköp.
Dialogen avgörande
- Dialogen med våra kunder har också varit oerhört viktig. Vårt mål är att kunderna alltid ska vara fullt informerade om status för deras komponenter. Vi har även investerat i ny mjukvara för att kunna erbjuda livscykelanalyser på ingående komponenter och därigenom ligga i förkant då komponenter fasas ut.
Läget förbättras under 2023
- Nu ser vi att läget lättar något framöver. Tillgången förbättras och transporter ser ut att bli säkrare i tid. Priserna stabiliseras också, men de sjunker inte. Det är alltså fortfarande viktigt med långsiktiga prognoser för att säkra kommande behov, avslutar Marcus Gunnebrant.
Vill du veta mer om komponentläget?
Kontakta gärna Chief Supply Chain Officer, Marcus Gunnebrant.
Telefon 070–965 21 38 eller via mail: marcus.gunnebrant@orbitone.se
I takt med ökade krav på hållbara produkter och tillverkningstjänster ökar nu även efterfrågan på Orbit Ones sustaining-tjänster allt mer. Tjänsterna kan både förlänga produktens livslängd och förbättra dess funktion och kapacitet. Den ökade efterfrågan har även resulterat i att vi nu utökar vår sustaining-avdelning i Ronneby med två nya sustaining engineers, berättar Director Sales & Marketing Mats Eriksson.
Del av vision för 2025
Nyrekryteringen är en del av Orbit Ones vision för Ronneby 2025 och innebär att tillsammans med marknadschef och ledningsgrupp utveckla vår avdelning för sustaining så att den är redo att möta vår vision ”Ronneby 2025”. Huvudsakliga arbetsuppgifter är identifiering, granskning, bedömning och lösning av brister i våra kunders hela produktlivscykel för att bland annat kunna identifiera förbättrings- och utvecklingsmöjligheter.
Förlänger produktens livslängd
– Ett exempel är produkter där vissa ingående komponenter inte finns att tillgå längre. Då kan Orbit Ones sustaining-team antingen hitta alternativ eller designa om kretskorten och dessutom testa och verifiera dess funktion. Även mjukvaran kan vi hjälpa till med och skriva om och uppdatera kretskortens firmware och justera buggar från tidigare programmering, säger Mats Eriksson.
Även vid DFM
– Den här tjänsten är inte bara intressant för gamla produkter. Även vid nyutveckling av kretskort kan Orbit One bidra med värdefull kunskap till kunder som inte har egen intern utvecklingskapacitet av hårdvara och mjukvara. Vi kan se till att optimal producerbarhet och testbarhet byggs in redan i produktdesignen och att vi tillsammans minimerar antalet designändringar, avslutar Mats Eriksson.
Vill du veta mer?
Kontakta Director Sales & Marketing, Mats Eriksson
Tel: 070–67 44 777
Mail: mats.eriksson@orbitone.se
När vi i förra numret av Inside skrev om trender inför 2023, hamnade trenden att flytta hem sin tillverkning från Asien på första plats. Minskad miljöpåverkan, lägre transportkostnader, säkrare och snabbare leveranstider och inte minst vikten av att finnas nära sin tillverkningspartner, är några av skälen. Orbit One har stor erfarenhet av transfers och tillsätter alltid ett dedikerat transfer-team och genomför en noggrann förstudie för att säkerställa att all nödvändig information finns tillgänglig.
Egen Account Manager
- Förstudien är oerhört viktig och våra kunder får alltid en Account Manager som är länken mellan oss och vår kund. Account Managern förser kunden med all nödvändig information, följer upp processen och ger feedback. Vi har noga utvecklade processer för transfers och genom våra överskådliga rapportsystem får kunden dessutom optimal kontroll över hela förloppet, produktionsstatusen och avtalade lagernivåer, berättar Vice President & Chief Operating Officer Ulf Karlsson.
Kontraktsgenomgång och tidsplan
– Noggrannhet och kvalitet är A och O vid en transfer. Förstudien säkerställs dessutom vid en kontraktsgenomgång där kunden kontrollerar att all information är korrekt enligt en checklista. Därefter skapas en tidplan och eventuella provsändningar genomförs innan kunden slutligen får godkänna kontraktet. Därefter sker flytten och fullskalig produktion kan startas upp.
Riskbedömningar och kontroller
– Vi kan även ta över material från tidigare leverantör och vi genomför då alltid en riskbedömning och kontrollerar att ingående komponenter och kemikalier uppfyller samtliga krav eller om det finns bättre alternativ. På samma sätt kan vi dessutom genomföra grundliga audits av leverantörer för att se om de fortfarande bedöms som lämpliga eller det finns bättre alternativ, avslutar Ulf Karlsson.
Vill du veta mer?
Kontakta gärna Vice President & Chief Operating Officer,
Ulf Karlsson på telefon 0706–19 42 41 eller via mail: ulf.karlsson@orbitone.se
Välkomna till Sveriges största endagsexpo för elektronikindustrin! Den 16 maj är Orbit One är på plats på Evertiq Expo i Malmö. Hoppas vi ses där, så ska vi berätta mer om modern, hållbar och kostnadseffektiv kontraktstillverkning. Evertiq Expo bjuder dessutom på flera spännande seminarier.
Anmälan är gratis. Välkomna!
Var: Malmö Arena
När: 16 maj
Öppettider: 09.00–16.00
Orbit One finns vid bord 31
Året har börjat starkt för Orbit One och vi kan redan glädjas åt en försäljning som ligger drygt 5% över budget. Men samtidigt ser vi tecken på ett svalare affärsklimat längre fram i år med en generell inbromsning på marknaden. Kanske kan det vägas upp av en mycket tydlig trend, nämligen att allt fler kunder vill flytta hem sin tillverkning från Asien, närmare sin egen marknad. Allt högre krav på hållbara lösningar inom ESG (Environmental, social, and corporate governance), och till det mindre bundet kapital, större flexibilitet, reducerad risk och förbättrad kontakt med sin tillverkningspartner är tydliga anledningar. Detta stärker vår position i norra Europa. Orbit One har stor kunskap inom den här typen av transfers av tillverkning från Asien, något ni kan läsa mer om i det här numret av Inside.
Kunskap är också en allt större och viktigare komponent i vår konkurrenskraft. Vi är idag ett datadrivet, högt digitaliserat kunskapsföretag som hjälper våra kunder att förstå, förenkla och förbättra sin tillverkningsprocess. Tillsammans med vår allt högre grad av automation kan vi erbjuda konkurrenskraftig tillverkning utan att behöva åka till andra sidan jorden. Vill du veta mer om vår kunskap och vårt sätt att arbeta är du alltid välkommen att kontakta oss. Eller varför inte besöka oss på Evertiq Expo i Malmö den 16 maj? Välkommen!
Your product is our mission!
Mattias Lindhe
Group President
Orbit One Group
Dela nyheten
Vi förvandlar styrkan i digitalisering till kundnytta och ökad konkurrenskraft. Industri 4.0 är ett uttryck som många talar om men som få företag verkligen har realiserat. Orbit One hör till ett av undantagen och vi vet hur man drar nytta av digitaliseringen för att skapa mervärde och ökad konkurrenskraft.