
[Inside Orbit One]

Open Books
– en nyckel till långsiktighet och goda kundrelationer
Orbit One tillämpar sedan flera år principen om så kallade Open Books. Det innebär att kunden får full insyn och transparens i vad produkterna kostar att tillverka. Alla kostnader som till exempel uppstartskostnader, materialkostnader, tillverknings- och arbetskostnader redovisas helt öppet inklusive Orbit Ones egna påslag.
Open Books bygger förtroende
Motsatsen som tillämpades förr i tiden, och som vissa företag ännu tillämpar, innebar helt enkelt att ett färdigt pris för hela produkten presenterades och det gavs ingen insyn i kalkylen.
- Fördelarna med Open Books är flera. Först och främst är det en fråga om förtroende och kvalitet. Orbit One strävar alltid efter att skapa långsiktiga affärsrelationer där vi tillsammans med våra kunder kan utveckla och ständigt förbättra tillverkningen av deras produkter, berättar Director Sales & Marketing, Mats Eriksson.
Större utvecklingsmöjligheter
- Open Books ger även bättre möjlighet till utveckling och förbättring. I en genomsnittlig produkt står materialkostnaderna för cirka 70%. Då kunden får insyn i kalkylerna kan vi till exempel lättare hitta ersättningskomponenter eller alternativa tillverkningssätt som på sikt både förbättrar produkter och marginaler.
Snabbast möjliga vinsttid
- Principen om Open Books är dessutom en viktig framgångsfaktor för att uppnå snabbast möjliga vinsttid (TTP — Time To Profit) för alla affärsmöjligheter. Det efterfrågas nu alltid av våra kunder och för Orbit One är det en självklarhet med full transparens inför kunden och ett långsiktigt perspektiv i alla kundrelationer. Det är ett synsätt som skapar optimal kostnadseffektivitet och kvalitet genom hela produktlivscykeln.
Vill du veta mer?
Kontakta Director Sales & Marketing, Mats Eriksson
Tel. 070–67 44 777 eller mail: mats.eriksson@orbitone.se
Åter svårt att bedöma komponentmarknaden
Det som började se stabilt ut i slutet av året har nu tagit en helt annan väg och komponentmarknaden fortsätter att vara mycket svårbedömd.
– Jag kan inte säga att vi ser någon direkt ljusning och det kommer att bli en fortsatt tuff situation i alla fall under första halvan av 2022. Kanske kan vi vid halvårsskiftet se positiva effekter av att producenterna har försökt höja sin kapacitet, men det är högst osäkert och vi ser en fortsatt prisökning under de två första kvartalen, säger Chief Supply Chain Officer, Marcus Gunnebrant.
– Pandemin fortsätter dessutom att påverka marknaden och vissa producenter har stundtals åter tvingats stänga ner eller gått på nedsatt kapacitet.
Här är några aktuella iakttagelser just nu:
• Wafer-tillverkaren TSMC aviserade prishöjningar på 20% har nu slagit igenom.
• Tillverkaren Texas har fortsatt långa led-
tider och problem med leveranser.
• Många tillverkare har nu puttat vidare TSMC:s prisökning.
• Transportmarknaden kämpar fortfarande med att komma tillbaka på normal nivå, så var beredd på långa leveranstider!
• Testhusen som används för att kontrollera komponenterna har idag en längre ledtid då det finns oseriösa aktörer som säljer falska komponenter och alla vill då kontrollera vad de fått. Orbit One använder sig alltid av utvalda brokers/non-franchised distributörer som testar produkterna innan de skeppas. Om de inte kan testa så har Orbit One en egen kontrollprocess för komponenter med osäkert ursprung.

– Så vårt råd till alla våra kunder är precis som tidigare att noga se över behoven och varken under- eller överestimera inköpsbehoven. Vi ser helst estimat av komponentbehovet på cirka 1,5 till 2 år framåt i tiden, avslutar Marcus Gunnebrant.
Vill du veta mer om komponentläget?
Kontakta gärna Chief Supply Chain Officer, Marcus Gunnebrant för senaste nytt.
Telefon 070–965 21 38 eller via mail: marcus.gunnebrant@orbitone.se
Framtidens affärssystem -
Orbit One i pilotprojekt med Monitor
Orbit One besitter idag ledande kunskap inom digital processtyrning och kvalitets- och förbättringssystem. Genom en hög grad av digitalisering av hela affärsprocessen skapas helt nya möjligheter att omvandla data till värdeskapande aktiviteter och kundnytta. Tillsammans med Monitor, Sveriges främsta leverantör av affärssystem för tillverkande företag, arbetar nu Orbit One i ett pilotprojekt för utveckling av nästa generations affärssystem.
Större transparens mot kunderna
– Vi har använt Monitors affärssystem sedan 90-talet, men med Monitor G5 siktar vi på helt nya nivåer. Ur ett kundperspektiv är målet främst att erbjuda större transparens och ge säkrare och tydligare besked kring kundens produkter genom hela värdekedjan, inte minst vad gäller leveranstider. Kunderna kommer även få bättre och mer enhetliga rapporter oavsett vid vilken av Orbit Ones enheter tillverkningen sker. På sikt kommer vi även att utveckla ett eget gränssnitt direkt riktat till våra kunder där de själva kan följa sina produkter, berättar Sophia Lidén, projektledare på Orbit One.
Vässar även de interna processerna
– Vi har arbetat med det här projektet i två år. En viktig del i arbetet har varit att gå igenom och harmonisera alla processer vid alla enheter inom Orbit One. Utbildningen på systemet har skett genom Monitor Academys e‑learning system. Allt arbete kommer framöver ske digitalt och även mobilt och alla enheter kommer att arbeta i samma system med samma information. Det ger full intern transparens vilket effektiviserar både planering och rapportering, avslutar Sophia Lidén.

Även viktigt för Monitor
Även för Monitor är samarbetet med Orbit One viktigt.
– Orbit One är en av våra största kunder och med pilotprojektet med Monitor G5 tar vi Orbit Ones affärssystem till en helt ny nivå. För oss är det en ”win-win situation” att ha en så engagerad kund och partner som vi både kan hjälpa och tillsammans utveckla Monitor G5 till en fantastisk produkt. Vi uppskattar verkligen det här samarbetet som gagnar båda parter och inte minst Orbit Ones kunder, säger Catharina Wiklund, key account manager hos Monitor.
Förvänta dig det oförväntade!
Det finns ett uttryck som jag tycker sammanfattar 2021 väl och som med stor säkerhet även kommer passa bra in på 2022: Förvänta dig det oförväntade!
Pandemin går nu in på sitt tredje år samtidigt som global politik- och ekonomi förändrar spelplanen från dag till dag. Att förutse framtiden har sällan varit så svårt. Men hur hanterar man tider som dessa?
Inom Orbit One har vi klarat de senaste åren mycket bra tack vare strategier som ger oss stor flexibilitet och handlingsutrymme. Vi har skapat en agil organisation som både har förmåga att planera, och vid behov, snabbt omplanera för att möta nya förutsättningar. Vi har alltid en alternativ plan redo att sätta i verket.
En annan anledning till att vi lyckats så bra är att vi är ett entreprenörsdrivet företag med korta beslutsvägar och fantastiskt kompetent personal som har förmågan att fatta snabba beslut och som kan agera med styrka och effektivitet på både kort och lång sikt.
Med fulla orderböcker, ny unik teknik och marknadsledande kompetens inom digitala processer och målstyrning känner jag nu att vi står väl rustade inför 2022. Vi är redo att anta både förväntade och oförväntade utmaningar under året och leva efter mottot: Att klaga på regnet skapar inget värde. Bättre att lära sig dansa i regnet!
Your product is our mission!
Mattias Lindhe
Group President
Orbit One Group
