Energy & Greentech är nu ett av Orbit Ones snabbast växande segment.
- I skiftet från klimatpåverkande fossila bränslen till förnybara energilösningar krävs ny teknik och hållbara lösningar, något som märks tydligt i efterfrågan från våra kunder, säger Director Sales & Marketing, Mats Eriksson.
Hållbara lösningar
- Innovativ miljöteknik som elektrifiering och digitalisering, nya batteritekniker, solceller, smarta hem, elbilar och IoT förändrar nu vår vardag i en alltmer hållbar riktning. Hos Orbit One märker vi det tydligt, då det i allt större del genomsyrar de flesta produkter vi tillverkar. Här kan Orbit One garantera att optimal hållbarhet byggs in redan i produktdesignen och genom hela produktens livscykel, från val av komponenter till design för slutlig återvinning.
Garanti för en hållbar tillverkning
- En produkts tillverkningen är också en viktig del av produktens miljöpåverkan under dess livscykel. Med en av marknadens modernaste och effektivaste maskinparker kan Orbit One leva upp till högt ställda miljö- och energikrav. Tillsammans med hög grad av digitalisering och Sveriges bästa Leanarbete garanterar vi en optimal och hållbar tillverkningskedja.
Orbit One har kunskapen
- Vi har både kunskap, erfarenhet och resurser för tillverkning inom energi och greentech. På kundlistan har vi idag flera ledande företag inom allt från intelligent LED-belysningsteknik och batteriteknik till styrsystem för energiförbrukning och innovativ vattenteknik.
Vill du veta mer?
Kontakta Director Sales & Marketing, Mats Eriksson
Tel: 070–67 44 777
Mail: mats.eriksson@orbitone.se
Orbit Ones orderböcker talar sitt tydliga språk när vi ser framåt och identifierar årets trender. – Hållbarhet, ur flera olika perspektiv, löper som en röd tråd genom i stort sett alla förfrågningar inför 2023, säger Orbit Ones Director Sales & Marketing Mats Eriksson, som här listar sex ledande trender inför 2023.
1. Flytta hem tillverkning
Trenden med att flytta hem sin tillverkning från Asien, närmare sin egen marknad fortsätter av flera skäl: minskad miljöpåverkan, lägre transportkostnader, säkrare och snabbare leveranstider och även vikten av att finnas nära sin tillverkningspartner, speciellt vid tillverkning av komplexa produkter.
2. Ökad automatisering
Fortsatt ökad automatisering i takt med att robotar blir billigare och mer flexibla. Passar speciellt vid större volymer och enklare uppgifter.
3. Högre miljökrav
Högre krav på hållbarhet och miljökrav ökar i sin tur efterfrågan på våra kvalificerade tjänster inom analys och kontroll av bland annat konfliktmineraler, RoHS och Reach-förordningen.
4. Sustaining
Kraven på att bygga hållbara produkter genom produktens hela livscykel ökar konstant. Från val av komponenter till design för optimal återvinning. Även längre livslängder efterfrågas och här kan Orbit One erbjuda ledande sustaining-tjänster.
5. Lagerhållning komponenter
För att skapa tryggare supply chains efterfrågar allt fler kunder Orbit Ones tjänster inom lagerhållning av komponenter. Detta ger långsiktig trygghet och underlättar planering.
6. Internet of Things
Internet of Things och Connectivitet fortsätter att växa kraftigt i takt med att antalet uppkopplade produkter och tjänster ökar inom både kommersiella lösningar och för konsumentprodukter. Till detta behövs bland annat gateways och smarta sensorer.
Vill du veta mer?
Kontakta Director Sales & Marketing, Mats Eriksson
Tel: 070–67 44 777
Mail: mats.eriksson@orbitone.se
Trots att vissa problem och frågetecken kvarstår på marknaden, tror Orbit One att läget på komponentmarknaden kommer att förbättras under 2023.
- En eventuell lågkonjunktur kan leda till större tillgång på komponenter men frågan är hur djup lågkonjunkturen blir? Vi ser att komponentmarknaden inte ökar sin försäljning från kvartal till kvartal längre men fortfarande så kan tillverkarna inte tillgodose behovet. Så beroende på hur djup lågkonjunkturen blir avgör hur snabbt det blir en förbättring på tillgången på komponenter, säger Chief Supply Chain Officer, Marcus Gunnebrant.
Aktuellt just nu:
• Tillgången på frakt inom både flyg och sjöfart har förbättrats senaste månaderna. Priserna fortsätter dock vara på en högre nivå.
• Kina släpper nu på restriktionerna kring Covid 19, hur påverkar detta marknaden? Innan fick vissa tillverkare stänga pga.lockdowns vilket försämrade tillgången på komponenter. Nu kanske vi i stället kommer att få se fler sjuka och därigenom samma negativa påverkan på tillverkningen. Orbit One bevakar detta noga för att kunna ge våra kunder så tydliga besked som möjligt.
• Vi vill fortfarande uppmana våra kunder att se över behoven för de närmaste18-24 månaderna, men det är viktigt att ej överprognosticera. Vi för en dialog med våra kunder om detta, då vissa artiklar med långa ledtider ej går att annullera.
• Vi vill även påminna om att se över livscykeln på ingående komponenter i produkterna. Många tillverkare fasar nu nämligen ut äldre och icke lönsamma komponenter för att i stället satsa på nya. Orbit One kan hjälpa er att analysera detta och föreslå förbättringar och alternativa komponenter.
Vill du veta mer om komponentläget?
Kontakta gärna Chief Supply Chain Officer, Marcus Gunnebrant för senaste nytt. Telefon 070–965 21 38 eller mail: marcus.gunnebrant@orbitone.se
För Orbit One är det inte viktigast att vara störst. För oss är det viktigast att vara bäst. Bäst på att skapa optimala och hållbara tillverkningslösningar som ger de mervärden våra kunder söker och behöver. Trots att vi har vuxit med mer än 30% under 2022 ligger vårt fokus fortfarande på kvalitet och leveransförmåga. Jag tycker vi har lyckats mycket bra med det. Ett exempel är att vi har lyckats bättre än de flesta konkurrenter med att få fram komponenter under de svåra förhållanden som präglat marknaden. Detta tack vare en nytänkande supply chain-organisation och ett mycket starkt nätverk av leverantörer och samarbetspartners.
När vi nu blickar in i 2023 är ökad effektivitet än mer i fokus, bland annat genom vad vi kallar ”Business Technology”, ett nytt tankesätt där vi slår samman det traditionella tekniska kunnandet med det traditionella IT-kunnandet. Målet är att göra oss ännu effektivare och fortsätta utveckla nyttan av bland annat robotar, automatisering och smarta styr-och övervakningssystem.
Vi kan även glädjas över att få välkomna ett antal nya kunder. Vårt mål är att de ska känna att det är tryggt att vara kund hos Orbit One och stanna minst lika länge som genomsnittskunden hos Orbit One, nämligen hela 15 år. Nu kör vi!
Your product is our mission!
Mattias Lindhe
Group President
Orbit One Group
Dela nyheten
Vi förvandlar styrkan i digitalisering till kundnytta och ökad konkurrenskraft. Industri 4.0 är ett uttryck som många talar om men som få företag verkligen har realiserat. Orbit One hör till ett av undantagen och vi vet hur man drar nytta av digitaliseringen för att skapa mervärde och ökad konkurrenskraft.